Studeren en Capadocia - Reisverslag uit Ankara, Turkije van Jade Pauli - WaarBenJij.nu Studeren en Capadocia - Reisverslag uit Ankara, Turkije van Jade Pauli - WaarBenJij.nu

Studeren en Capadocia

Door: jadepauli

Blijf op de hoogte en volg Jade

28 September 2010 | Turkije, Ankara

Merhaba!


Het is alweer even geleden dat ik een verhaaltje had geplaatst, en aangezien we sinds gisteren diep in de nacht eindelijk internet heben, leek dit me wel een goed moment ;)
Het bleek dus een heel gedoe om hier internet te regelen, vooral omdat onze kennis van de turkse taal niet veel verder gaat dan 'merhaba' (hallo), 'tamam' (oke) and 'gule gule' (zoiets als tot ziens). Dus toen de internet mannetjes hier het modem hadden geplaatst en iets zeiden in de trant van: morgen werkt het internet (in engels), dachten wij dat het wel goed zou komen. Dus we zeiden 'taman' en 'gule gule' en hoopten maar dat het goed kwam. Uiteindelijk werkte het natuurlijk niet, en na een hoop vertaalwerk van onze turks/amerikaans/spaanse vrienden is het dan eindelijk gelukt!

Sinds 2 weken zijn hier ook de lessen begonnen, en tot nu toe bevalt het goed! Ik volg hier 4 vakken: Media and Propaganda, Media Ethics and Responsibility, Turkey's relations to the EU en World Politics. De vakken worden allemaal in het engels gegeven, en 1 vak zelfs via een videoscherm, omdat de leraar les geeft vanuit New York University. In sommige klassen zitten veel exchange studenten, maar in 2 van mijn klassen ben ik de enige buitenlander. Soms wel lastig, aangezien veel studenten vragen stellen in het turks en met elkaar natuurlijk ook allemaal turks praten.
Maar als je ze iets vraagt zijn ze allemaal heel aardig, en ik leer ook steeds meer turken kennen.
De turken op Bilkent University zijn ontzettend rijk, omdat het een prive universiteit is, en veel mensen lopen er dan ook rond alsof het een modeshow is, met louis vuitton tas en alles. Tijdens de les zijn er ook vaak studenten die liggen te slapen, zelfs als de klas maar uit 30 studenten bestaat.
Over het algemeen bevalt de universiteit hier dus goed! Ben wel blij dat ik niet meer op de campus woon, het kost wel wat meer tijd omdat je elke dag met een pendelbus op en neer reist naar de campus, maar het leven in de stad is heel gezellig, en ook veel 'turkser' dan wonen op de campus.

Afgelopen weekend ben ik met een klein groepje exchange studenten naar Capadoccia geweest, heel erg mooi! Het is een gebied met rotsen in vreemde vormen en bouwwerken, en maar 5 uur met de bus van Ankara af. Dus vertrokken we vrijdag met een retourtje (voor 55 lira, ongeveer 25 euro, dus heel goedkoop) richting Goreme, een stadje in het gebied. Ons hostel was heel knus, en we sliepen in een soort grot. Heel koud wel, maar wel mooi en gezellig.
Op zaterdag hebben we een tour gedaan met een minibus en een tourguide die ons overal heen brachten. We zijn naar een ondergrondse stad geweest, een rivier kloof en de rotsachtige bouwwerken.
Gelukkig was het ook daar rond de 30 graden, heel chill dus. Daar kon je tenminste ook gewoon in iets zonder mouwen en een korte broek/rokje rond lopen. Hier in Ankara word je redelijk aangestaard als je dat doet, vooral in de stad zelf. Mensen zijn ook niet gewend aan westerlingen, want er zijn hier geen toeristen. Wel grappig dat sommige turken een paar woorden nederlands of duits spreken, omdat ze daar familie hebben wonen.

Sowieso zijn alle mensen hier heel erg aardig, ze willen je allemaal helpen en met je praten, maar dat laatste is weer lastig door de taalbarriere. Dat bleek maar weer toen Eva (mijn huisgenoot) en ik bij de makelaar zaten voor ons internet probleem. De eigenaren van het makelaarskantoor bleven hele verhalen tegen ons vertellen (en zelfs grapjes) in het turks, en wij konden niet veel meer dan 'turkce bilmiyorum (ik begrijp geen turks) te zeggen, en toen dat niet hielp 'taman' te antwoorden.
Helaas heb ik niet echt tijd om ook nog turkse les te volgen, de lessen die ik nu heb kosten al best veel tijd en turks is ook nog eens heel moeilijk. Hopelijk leer ik steeds meer bij van onze turkse vrienden en van de mensen hier in de buurt, want een beetje kennis van het turks maakt overleven in Ankara wel wat makkelijker ;)

De komende tijd wil ik nog wel wat reisjes gaan maken, sowieso naar Istanbul natuurlijk en ook naar de Zwarte zee en misschien zelfs naar Syrie.

Ik hou jullie op de hoogte, en als je nog foto's wilt zien, ik heb er wat op facebook gezet en ook op deze pagina: http://picasaweb.google.nl/114150563860830553095/Ankara#

Gule gule!

  • 29 September 2010 - 10:44

    Julia:

    Jade! Ik verwacht dat als je terug komt je zelf ook vloeiend turks spreekt :D Ben je ook al tijdens de les in slaap gevallen?
    xx

  • 02 November 2010 - 08:46

    Hans En Tonny:

    Hoi Jade, Leuk om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt in Turkije. Istanbul is ook erg leuk, Ankara hebben wij nog niet bezocht maar we gaan over 2 wekken wel naar Capadocie. Ik heb jouw foto's daar ook van gezien. Heel veel plezier in Istanbul komend weekend met Ingrid en Niko.En met de studie gaat het ook goed, begrijp ik. Groetjes Hans en Tonny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Turkije, Ankara

Studeren in Ankara

Recente Reisverslagen:

23 November 2010

Syria & Jordan: The Middle-East experience!

28 Oktober 2010

Istanbul!

28 September 2010

Studeren en Capadocia

12 September 2010

Ankara, Bilkent en Fethiye

02 September 2010

Eerste dagen in Ankara!
Jade

Actief sinds 05 Aug. 2010
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 11378

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2010 - 20 Januari 2011

Studeren in Ankara

Landen bezocht: