Istanbul! - Reisverslag uit Ankara, Turkije van Jade Pauli - WaarBenJij.nu Istanbul! - Reisverslag uit Ankara, Turkije van Jade Pauli - WaarBenJij.nu

Istanbul!

Door: jadepauli

Blijf op de hoogte en volg Jade

28 Oktober 2010 | Turkije, Ankara

Merhaba!

Ik zag net dat ik al iets van een maand niets meer op deze website had gezet.. best schandalig. Maar aangezien mijn mailinglist blijkbaar niet helemaal werkte, zou het goed kunnen dat dit verslag voor sommige mensen het eerste is wat ze lezen.

Het is alweer bijna 2 maanden geleden dat ik hier in turkije ben aangekomen, de tijd vliegt voorbij! Ben al bijna op de helft van mijn erasmus semester, en begin ook steeds meer van de turkse cultuur te begrijpen.
Heb de turkse taal inmiddels een beetje opgegeven, denk niet dat ik het talent bezit wat je er voor nodig hebt om de taal een beetje onder de knie te krijgen.
Inmiddels is het weer hier nogal aan het veranderen, het verschilt ook een beetje van dag tot dag. Zo was het hier twee weken geleden maar 10 graden, en gisteren was het weer 22 graden. Het regent hier ook vaak, en je zou denken dat je als nederlander gewend bent aan regen, maar hier is het nog een tikkeltje erger. De wegen zijn namelijk allemaal heel stijl, en blijkbaar ook zanderig, want op het moment dat het gaat regenen, zijn er modderstromen door de hele stad heen. Auto's rijden ook met volle vaart door die plassen heen, dus je moet niet aan de zijkant van de weg lopen.

Op Bilkent wordt het ook steeds drukker, de eerste midterms komen er aan, dus iedereen is druk bezig met studeren. De bieb is wel groot, maar veel studieruimtes zijn er niet dus meestal studeren ik en mijn huisgenoten thuis.

Verder ben ik laatst een weekend naar Istanbul geweest, je kunt natuurlijk niet een half jaar in turkije wonen en niet een keertje istanbul bezoeken. Dus vertrokken we op donderdag middernacht met een groep van iets van 10 mensen met de bus naar istanbul. Rond een uur of 7 's ochtends kwamen we aan... in de stromende regen. Beetje jammer maar dat weerhield ons niet van een rondje sightseeing. Istanbul is in veel opzichten een hele andere stad dan Ankara. De straten in het centrum zijn goed onderhouden (in ankara zitten overal gaten in de stoep), de mensen spreken engels en de hele stad is over het algemeen meer gericht op toeristen. Heel fijn wel als je de weg probeert te vinden, en niet weet waar je heen moet. In Ankara is het hele openbaar vervoerssyteem me nog steeds niet helemaal duidelijk, dus wat dat betreft is Istanbul makkelijker.
In Istanbul heb ik de Blauwe Moskee, de Hagia Sofia en Topkapi bezocht, en we zijn naar de twee bazaars geweest, een grote bazaar (grand bazar) en de egyptische kruidenbazaar. De grand bazar is enorm groot, en is verdeeld in verschillende afdelingen, zoals leer, lampen, sjaals etc. Door flink afdingen en vooral heel aardig blijven kom je het verst, zo bleek al snel. De Amerikaanse jongen die met ons mee liep door de bazaar kreeg ruzie met een lampenverkoper, toen hij na afdingen toch besloot dat hij de lamp niet wilde. Vervolgens werd hij met een hoop geschreeuw het winkeltje uitgezet met het verzoek nooit meer terug te komen.
Verder zijn we naar de Aziatische kant van de stad geweest, met een ferry en daarna met een dolmus (soort busje). De Aziatische kant is iets minder toeristisch, wat minder hoogbouw en vol met kleine straatjes. Daar hebben Eva en ik Nargile (waterpijp) gerookt en backgammon gespeeld, helemaal volgens Turkse traditie!
Op zondag zijn we ook nog naar een hardloopwedstrijd gaan kijken, waar een aantal mensen van de groep waarmee we waren aan mee deden. Een heel gevarieerd weekend dus! Istanbul is sowieso echt een fantastische stad, het oogt heel erg Europees, en er is gewoon veel te zien en te doen. Het is maar zes uurtjes met de bus vanuit Ankara, dus ook prima te doen, zeker omdat het luxe touringcars zijn, met videoschermen en alles.
Binnenkort heb ik ook met mijn ouders afgesproken in Istanbul, en heb ik eindelijk weer wat nieuwe schoenen erbij. Hier verkopen ze schoenen namelijk alleen maar tot en met maat 39, en heel soms 40. Blijkbaar hebben meisjes hier dus nooit grote voeten.
Dit weekend is extra lang, omdat we vandaag en morgen ook vrij zijn. Helaas moeten we wel veel studeren, maar zaterdag gaan we nog een beetje meer van Ankara zelf bekijken, en proberen uit te vogelen hoe het openbaar vervoer werkt.

Voor foto’s kunnen jullie nog steeds op deze link kijken: http://picasaweb.google.com/114150563860830553095 want hier passen niet zo veel foto’s op.

Gule gule!

• 28 Oktober 2010 - 17:31

Klinkt goeeeeeed! Geniet ervan sjattie!

xxx

• 28 Oktober 2010 - 23:35

Julia:

Klinkt super allemaal! En dan binnenkort ook nog het midden-oosten ontdekken. In India zeiden ze trouwens over grote voeten dat het geluk bracht. Toch nog een voordeel :D

• 29 Oktober 2010 - 07:57

Chenice:

Heey meisie!
    Ik wist helemaal niet dat jij een waarbenjij.nu had! Heb gelijk alles even gelezen, erg leuk! :D Zo te horen heb je het echt wel naar je zin daar!
    En je internet is nu gefixed? Misschien kunnen we wel 's skypen ofzo met Rosa er ook bij! ;)
    Nou in ieder geval nog heeel veel plezier daar!! Geniet ervan, want voor je 't weet zit je weer in ons kikkerlandje! Haha
    Liefs Xxxxxx

• 29 Oktober 2010 - 13:11

Boeke:

Hee meis! Superleuk om te lezen hoe je je in Turkije vermaakt. Klopt van je mailinglist, dit is pas het eerste berichtje dat ik lees geloof ik! Supervet dat je 'ff' een weekend zomaar naar Istanbul kunt! Daar wil ik ook nog wel eens heen. Ben ook blij voor je dat je toch nog schoenen hebt kunnen vinden ;) Ga nu even je foto's bekijken! Geniet ze en niet te hard studeren....
    Kus

• 30 Oktober 2010 - 13:49

Andrea:

Heee.. Jade,

Je verhalen klinken super! Jammer alleen dat je zoveel moet studeren, als je in zo'n prachtig land bent.. Misschien moet je op zoek gaan naar laarzen, als er zoveel modderstromen zijn! Leuk dat je ouders langskomen! Geniet ervan!

Dikke kus uit Nepal