Ankara, Bilkent en Fethiye - Reisverslag uit Ankara, Turkije van Jade Pauli - WaarBenJij.nu Ankara, Bilkent en Fethiye - Reisverslag uit Ankara, Turkije van Jade Pauli - WaarBenJij.nu

Ankara, Bilkent en Fethiye

Door: jadepauli

Blijf op de hoogte en volg Jade

12 September 2010 | Turkije, Ankara

Hoi!

Weer een berichtje vanuit het oh zo mooie en chaotische turkije. Beide dingen zijn erg toepasselijk op turkije, al is ankara zelf niet heel erg mooi. Sinds mijn vorige verhaaltje is het inderdaad gelukt een appartement te vinden. Ik woon nu samen met Kim (nederlands), Eva (nederlands) en Sylvea (amerikaans) in een heel chill appartement. We wonen in het centrum van Ankara, in de wijk kocetepe, en dat bevalt ons heel goed! De dorms bleken toch een beetje tegen te vallen, het was alsof je in een heel goedkoop hostel sliep, en ik deelde ook mijn kamer. Het was alleen niet zo goedkoop dus voor dezelfde prijs wonen we nu downtown Ankara, en hebben we het gevoel nu echt in turkije te zijn.
Veel dingen werken toch wel anders hier, zo is er geen rechte stoeptegel in de straat te vinden en is er geen auto die zou stoppen voor een voetganger. Dat het verkeer gevaarlijk is merkte ik ook toen we met de bus met alle exchange students naar Fethiye gingen, het leek wel alsof je in een vliegtuig met hevige turbulentie zat! Fethiye zelf was wel echt super leuk. We hebben een dag op het strand doorgebracht, een andere dag op een boot waarmee we naar verschillende eilanden reden en de derde dag hebben we ruines bezocht en een hele grote kloof. Super indrukwekkend! Met onze waterschoentjes konden we de kloof in, waar dus een rivier doorheen stroomde. Hoe verder je kwam, hoe donkerder het werd, en je moest steeds rotsen beklimmen om verder te komen. Op een bepaald stuk stond je tot aan je middel in het water, maar het was toch heel warm dus dat was niet erg. Verder zijn we 's avonds naar een karaoke bar/club geweest, en hebben we een besnijdenis feest (dat is dus niet de besnijdenis zelf, maar het feest wat ze daarna geven om het te vieren) mogen bijwonen. Dit werd gehouden in ons hotel en dat was best bijzonder om te zien.

Hoe langer ik hier ben, des te meer verschillen ik begin te zien tussen de turkse en nederlandse cultuur. Mensen spreken hier geen woord engels, als je uit eten gaat halen ze je bord al weg terwijl je nog aan het eten bent, en je kunt niet alles dragen wat je wilt. Op de campus sportschool is het bijvoorbeeld verboden om een kort broekje te dragen, of een hemdje zonder mouwen.
Maar daar staat dan wel tegenover dat de mensen hier heel erg behulpzaam en aardig zijn, en iedereen relaxed is. Je ziet ook duidelijk verschil tussen een grote stad als ankara, kleine dorpjes in de omgeving en een toeristisch stadje als fethiye. Over het algemeen bevalt Turkije tot nu toe nog heel goed!
Morgen krijgen we ons residence permit, en dinsdag kunnen we ons inschrijven voor vakken. Dan is ons introductie programma over en gaat het echte studentenleven hier beginnen!

Liefs!

• 12 September 2010 - 14:04

Eva:

Gaat het 'studentenleven' of het studeren dan beginnen..??!
    hahah

• 13 September 2010 - 11:27

Ingrid:

klinkt allemaal goed hoor. nu de foto's nog waarin we je rotsbeklimming kunnen bewonderen