Syria & Jordan: The Middle-East experience! - Reisverslag uit Ankara, Turkije van Jade Pauli - WaarBenJij.nu Syria & Jordan: The Middle-East experience! - Reisverslag uit Ankara, Turkije van Jade Pauli - WaarBenJij.nu

Syria & Jordan: The Middle-East experience!

Door: jadepauli

Blijf op de hoogte en volg Jade

23 November 2010 | Turkije, Ankara

Hallo!

Mijn laatste verslagje was nog niet zo heel lang geleden geloof ik, maar nu toch al weer een nieuw verhaal. Voordat ik alles weer vergeten ben zal ik maar snel wat schrijven over de vakantie van afgelopen week. Duur: 9 dagen. Bestemming: Syrië en Jordanië.
Al voordat ik naar Turkije vertrok had ik voor mezelf bedacht dat ik nog wat meer van de omliggende landen wilde zien, en vooral in het Midden-Oosten. Gelukkig dachten meer mensen daar zo over dus werd er een reis georganiseerd en zijn we met 16 mensen vertrokken naar Syrie. Afgelopen week was namelijk Bayram, het offerfeest, en daarom hadden we een week vakantie.
Op vrijdagavond zou onze bus om 22.00 uur vertrekken, dus stonden we allemaal met onze te grote backpacks (of veel te kleine backpacks in sommige gevallen…) op het perron te wachten. We werden toen naar een weg buiten het busstation geleid, omdat de busmaatschappij niet wilde betalen voor een plek op Asti (het busstation). Dit is natuurlijk heel erg illegaal dus binnen 2 minuten stonden er vier politieauto’s achter ons. Helaas was de buschauffeur niet zo intelligent en begon ruzie te maken met die politieagenten, waardoor de bus in beslag werd genomen (inclusief de buschauffeur). Stonden we daar zonder bus, inmiddels om 22.30. Na een lange tijd wachten hadden we dan eindelijk een nieuwe bus, totdat bleek dat hier de buschauffeur zijn rijbewijs was vergeten… welcome to the Turkish life! Toen ook dat probleem was opgelost konden we eindelijk vertrekken.
Op zaterdag kwamen we in Syrië aan en gingen we ons visum halen bij de grens. We kregen gelukkig ook een visum, want een dag eerder waren andere erasmus studenten wel geweigerd bij de grens, dat doen ze soms om heel onduidelijke redenen.
Daarna gingen we verder met de bus naar Aleppo (Halep), een stad vlakbij de grens. Aleppo is de meest conservatieve stad van het Syrië, iets wat je meteen merkte als je op straat liep. Als vrouw kun je niet over straat in een rokje of korte broek, maar eigenlijk ook niet met een t-shirt. Dus droegen we alleen shirts met lange mouwen, ondanks de hoge temperaturen. Alle vrouwelijke inwoners van Aleppo droegen Burka’s, dus we voelden ons alsnog echte buitenstaanders. In Aleppo hebben we het kasteel bezocht, de bazaar en de moskee (waar we hele aparte witte soort burka’s aan moesten). Ontzettend leuk om opeens in zo’n andere maatschappij rond te wandelen. Alles is er anders, de geuren van de kruiden die overal verkocht worden, de mensen, de taal (arabisch) en ook het verkeer. Mooi momentje was de taxi-rit met 4 personen op de achterbank en twee mensen voorin.
Na een dag in Aleppo te hebben doorgebracht namen we de bus naar Palmera, een stadje in de woestijn waar veel ruines te zien zijn. Met een tussenstop in Homs, gingen we verder naar Palmera met een klein minibusje en 11 mensen (van de originele groep waren er 3 Amerikanen die de grens niet over kwamen en 2 mensen besloten samen verder te reizen). Eenmaal aangekomen in Palmera gingen we nog even wat drinken en daarna niet te laat slapen, want de volgende dag hadden we een vol programma. Op maandag hebben we alle ruïnes bezocht, heel indrukwekkend. Hoog op een berg is een kasteel gebouwd, die we als eerste hebben bekeken. Beetje jammer alleen dat er besloten was om de berg te gaan ‘beklimmen’, terwijl er ook een gewone weg was. Ik, met hoogtevrees, was daar niet erg gelukkig mee, maar heb wel de top bereikt! Daarna zijn we verder gelopen naar de andere dingen, waaronder een plek waar ze nieuwe ruines aan het bouwen waren. Typisch Syrië haha! Voor de lunch hebben we in een authentiek restaurantje kamelenvlees gegeten, nog niet eens zo vies eigenlijk ;)
Na Palmera gingen we naar Damascus, de hoofdstad van Syrië. Damascus is heel anders dan Aleppo, of in elk geval een stuk minder conservatief. Het is een grote en levendige stad en ook weer ontzettend goedkoop. Voor 25 cent (ongeveer 30 eurocent) koop je een falafel, dat is een soort wrap met gefrituurde kikkererwten balletjes. En de entreegelden voor de meeste musea waren niet meer dan 3 euro.
In Damascus heb je een hele grote Souq, een bazaar waar vanalles wordt verkocht, variërend van make-up tot tassen, kruiden, backgammon spellen enzovoorts. Je moest daar als meisje wel een beetje oppassen en voorkomen dat je alleen zonder jongen ergens liep, want dan werd je meteen lastig gevallen. Behalve de bazaar hebben we natuurlijk ook de moskee bezocht, die ook weer heel erg mooi was. Gelukkig was het niet gesloten voor toeristen, omdat het natuurlijk een religieuze feestdag was. Het was wel bijzonder om tijdens het offerfeest in Syrië te zijn, zo zagen we ook allerlei dierenvellen op straat verkocht worden. Gelukkig was het echte slachten ons bespaard gebleven…
In Damascus zijn veel leuke barretjes en restaurants en in enkele wordt zelfs alcohol verkocht. Ik kan jullie wel allemaal afraden om een Syrisch biertje uit de tap te proberen, dat is niet echt een succes namelijk.
Op woensdag hebben we met een deel van de groep, Marine, Quinten, Eva, Firat en ik, een bus genomen naar Amman, in Jordanië. In Amman sliepen we in een niet zo fijn hotel, vol met straatkatten. Die liepen namelijk gewoon naar binnen omdat de deur open stond. En warme douches waren er ook niet, want ze gebruikten een solar system. Heel fijn dus voor mensen die vroeg opstaan en laat terug komen, want dan heb je een ijskoude douche… maar ach, je gaat niet naar Jordanië voor de luxe zullen we maar zeggen ;) Op donderdag hebben we een dagtrip naar Petra gemaakt, met een busje die het niet zo nauw nam met de verkeersregels… Onze buschauffeur leek te denken dat hij Michael Schumacher was en bleef steeds auto’s inhalen op een twee richtingsverkeersweg met haarspeldbochten.
Petra is helaas heel erg duur (ongeveer 50 euro), maar wel super indrukwekkend! We liepen onder een strakblauwe lucht door de kloof heen, waar aan het einde een mausoleum uit de rotsen gehakt verscheen. Helaas hadden we maar een paar uur, omdat de laatste bus al om 16.00 uur weer terug ging naar Amman. Maar het was zeker de moeite waard!
Op vrijdag gingen we langzaam terugreizen richting Turkije, met een tussenstop in Damascus. Op zaterdagochtend om 7 uur ‘s ochtends begon dan onze terugreis, waarna we op zondag om 1 uur ’s middags weer in Ankara arriveerden.
Een hele onderneming dus, maar vooral super leuk! Ik zal weer wat nieuwe foto’s plaatsen op mijn fotosite, zodat jullie een beeld krijgen van hoe het daar eruit ziet.
Voor de komende tijd heb ik eigenlijk nog weinig plannen, behalve dat we volgende week Sinterklaas gaan vieren met ons huis. We moeten zelfs Engelse gedichten schrijven en we hebben ook al geïmporteerde pepernoten in huis.
Sorry voor dit veel te lange verhaal, het is iets langer uitgevallen dan ik dacht…
Ik zal over een tijdje weer een nieuw verhaaltje schrijven, misschien wel mijn laatste, want ik ben 20 januari waarschijnlijk al weer in Nederland!

Foto’s: http://picasaweb.google.com/114150563860830553095

Liefs!

• 23 November 2010 - 18:53

Matthijs Versteeg:

Leuk om te lezen! Ben jaloers, klinkt enorm uitdagend zo'n reis..! Pas goed op jezelf! Xx

• 24 November 2010 - 11:27

Imke:

Nice nice! Verder sluit ik me aan bij Matthijs haha ;) x

• 24 November 2010 - 16:08

Iris:

Jadepade!

Wat een veeeel te lang verhaal haha! Maar ook wel weer leuk om te lezen hoor, wat een bizarre mensen heb je daar! De foto's zijn echt geweldig vooral die met burka's ;)

Geniet er nog even van want hier vriest het alweer bijna! x

• 26 November 2010 - 07:55

Julia:

Jade!! Wat een supertripje was dat! zo gaaf dat er vanaf ankara nog zoveel mogelijkheden zijn om naar het 'buitenland' te gaan. Zeker in zo'n totaal andere wereld.
    xx

• 28 November 2010 - 17:15

Marnie:

super interessant, zeg!!

• 11 Januari 2011 - 21:51

Chenice:

Je komt alweer bijna terug!!! :D Haha ik zat me net te bedenken hoelang het geleden is dat we zaten te skypen.. 11 november! Heb je m'n smsje nog gekregen met O&N?
    Zeg als je terug bent gaan we rap weer eens afspreken hoor! Gezellig! :D
    Veel plezier nog de laatste dagen daar! En tot gauw? :P hihi
    Liefs!